Președintele Consiliului Județean Timiș, Titu Bojin (PSD), precum și directorul Administrației Bazinale de Apă Banat (ABAB), Ervin Luci, au inaugurat o pistă de biciclete care a fost construită pe digul râului Bega, de la ieșirea din Timișoara până la granița cu Serbia, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Cei doi au spus că aceasta este cea mai lungă pistă de biciclete din țară, pista având 37 de kilometri lungime și două benzi de circulație. Traseul acesteia pornește de la Podul Modoș, aflat la ieșire din Timișoara, apoi trece prin dreptul localităților Utvin, Sânmihaiu Român, Sânmihaiu German, Sânmartinul Mare și Otelec. Pista de termină în câmp, lângă granița cu Serbia.
Bicicliștii care au parcurs deja traseul au spus că pe unele porțiuni există denivelări, în timp ce președintele CJ Timiș, Titu Bojin, a declarat că au fost cazuri în care autoturismele au folosit pista, deși este interzis, acesta fiind și motivul pentru care au apărut denivelările.
„Nu știu dacă sunt neapărat denivelări, este o soluție care a fost dată pentru uniformizarea asfaltului sau a bazei pistei. Eu sper că până la sfârșit să fie un lucru deosebit. Nu cred că mai e cazul să urce basculante de 40 de tone și să circule camioane și utilaje. Este adevărat că proiectul nu a fost atât de bogat din punct de vedere financiar, dar e și unicat, pentru că nu s-au mai făcut asemenea lucrări în țară. Am înțeles că doar în Bihor s-a mai făcut o pistă mult mai mică, de câțiva kilometri. Merită să o îngrijim, să o păstram și să fim atenți la ce se întâmplă în acest loc care ar trebui să fie de agrement, de distracție, de sănatate pentru fiecare”, a declarat Titu Bojin.
Potrivit reprezentanților Administrației Bazinale de Apă Banat, cei care vor urca cu mașinile pe această pistă vor fi amendați cu suma de 7.000 de lei.
„Sancțiunea este de 7.000 de lei. Nu putem să patrulăm din când în când, vom fi anunțați de bicicliști. Bicicliștii sunt oglinda pistei. Când găsesc o problemă, ei ne anunță. O să popularizăm numărul de telefon al dispeceratului non-stop al Apelor Române. În momentul în care suntem anunțați, colegii mei de la Inspecția Teritorială a Apei și alți angajați îi vor prinde și îi vor sancționa. În ultimul timp nu au mai circulat mașini. Șoferii și-au dat seama că pista nu este pentru mașini”, a declarat Luci Ervin, directorul ABAB.
Cei care doresc să parcurgă traseul vor avea posibilitatea să împrumute gratuit biciclete. ABAB a achiziționat 30 de biciclete, însă decocamdată nu sunt disponibile deoarece nu s-a stabilit procedura prin care acestea vor putea fi împrumutate bicicliștilor.
„Avem 30 de biciclete ale Apelor Române cumpărate pe proiect, dar nu avem încă stabilit regulamentul de funcționare. Trebuie să le luăm buletinul, dar nu prea putem. Noi nu vom lua bani, va fi gratis și trebuie să găsim modalitatea ca să ni le aducă înapoi. Să nu plece cu ele acasă. Să le luăm buletinul este ilegal, trebuie să găsim o procedură. Cam într-o lună sperăm să o finalizăm”, a mai spus Luci Ervin.
Bicicliștii care au participat, miercuri, la inaugurarea pistei, au făcut un concurs de pedalare printre jaloane. Premiile pentru cei mai buni au constat în biciclete și accesorii pentru biciclete.
Potrivit proiectului, pista ar trebui să continue până la Zrenjanin, în Serbia, iar între cele două țări să fie un punct de trecere a frontierei, însă partea sârbă încă mai lucrează la construcția pistei.
Pe teritoriul Serbiei, aceasta ar urma să aibă 43 de kilometri, din care doar șapte au fost amenajați, deocamdată, din cauza lipsei banilor.
„În septembrie va fi o nouă sesiune de depunere de proiecte pe fonduri transfrontaliere. Împreună cu orașul Timișoara avem un proiect de 12 milioane de euro, câte șase milioane destinate realizării proiectelor de infrastructură din România și Serbia. În cadrul acestor șase milioane se va avea în vedere și realizarea părții ce ne revine a pistei de bicicliști din Serbia. Construcția va reîncepe în 2016, cu finalizare în 2017”, a declarat Dusko Radisic, viceprimarul orașului Zrenjanin din Serbia, prezent și el la inaugurare.
Valoarea proiectului transfrontalier este de 2,3 milioane de euro. Lucrările la pistă au început în luna mai 2014. Aceasta are opt refugii pentru bicicliști și au fost montate 14 bariere pentru oprirea circulației mașinilor.